آخرین اخبار
کد مطلب: 102941
رمز ماندگاري عاشورا؛
رمز جاودانگي قيام امام حسين (ع) چيست
تاریخ انتشار : 1394/07/29 11:03:35
نمایش : 3193
آنان که رفته اند کاري حسيني کرده اند و آنها که مانده اند بايد کاري زينبي کنند و گرنه يزيدي اند.
به گزارش  سلام لردگان؛‌ به نقل از «لاهيجان»، اسماعيل تپاک در يادداشتي با عنوان رمز ماندگاري قيام امام حسين(ع) و نقش شيعه در ماندگاري اين قيام در عصر حاضر نوشت: براي نوشتن از قيام امام حسين(ع)قبل از هر چيز بايد به دنبال رمز ماندگاري اين حادثه بود و اينکه در طول زمان چگونه اين واقعه توانسته است از دالان تاريخ، از دالان تاريک تاريخ و از چنگ دزدان و رهزنان يعني آنان که جريان رود زلال تاريخ را به سوي اهداف خود منحرف مي کنند، عبور کند. چه عاملي باعث شده بعد از قرن ها خون حسين (ع) همچنان گرم و جوشان در شريان تاريخ جريان داشته باشد.

آري، بايد ديد چه عناصري اين جريان را زنده و پويا نگه داشته و به فراموشي و نسيان نسپرده است. قيام سالار شهيدان داراي جنبه هاي مختلفي است که از يکديگر جدايي ناپذيرند و مجموعه اين جهات و جنبه ها مانند يک پازل تکميل کننده اين حرکت عظيم هستند. نگريستن صرف از يک جنبه به قيام عاشورا تنها ديدي ناقص و تک بعدي به ما مي دهد.

درخت قيام خونبار عاشورا ريشه اش دين، ساقه اش اخلاق و حماسه و شاخ و برگش تراژدي است.

اغلب ريشه در خاک و از چشم ها پنهان است لذا کمتر مورد توجه قرار مي گيرد. ما شاخ و برگ و ساقه را مي بينيم و از سايه آن استفاده مي کنيم، غافل از اينکه آنچه اين سايه دلپذير را به ارمغان آورده ريشه هاي نهفته در درون خاک است. از آن جايي که توده مردم با احساسات قرين و مانوس هستند، بيشتر به جنبه تراژيک قيام سالار شهيدان يعني همان شاخ و برگ توجه دارند و کمتر به ريشه قيام که همان دين و اخلاق و احياي فريضه امر به معروف و نهي از منکر و مبارزه با بدعت و انحراف در آيين آخرين فرستاده خداوند بر روي اين کره خاکي است، التفات دارند.

سيد الشهدا براي اصلاح دين جدش پيامبر خاتم، اقامه نماز، احياي امر به معروف و نهي از منکر و اصول اسلام به شهادت رسيد، نه براي اينکه روزي برخي جوانان بي نماز در زير علم (که خود نوعي بدعت در مراسم عزاداري است) بر و بازويي نشان دهند و همچنين بعضي از زنان که بايد اهل بيت امام را الگو قرار دهند با چهره هاي بزک کرده در معابر به تماشاي عزاداري بپردازند. آيا اگر امروز حسين (ع) در بين ما بود، براي مقابله با همين انحرافات و بدعت هاي آشکار همان کاري را نمي کرد که در روزعاشورا انجام داد؟

آري بهتر است به جاي نوشتن از قيام امام، به آن فکر کرد و انديشيد که چگونه مي توان با بدعت ها و خرافات که مانند آفتي قامت اين قيام سرخ و آميخته با شور و شعور را تنيده است، به مقابله برخاست.

پايان کلام را با جمله اي از دکتر شريعتي مزين مي کنيم و قضاوت را بر عهده خوانندگان مي گذاريم: «آنان که رفته اند کاري حسيني کرده اند و آنها که مانده اند بايد کاري زينبي کنند و گرنه يزيدي اند…»/

انتهاي پيام/
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس